איה! פרקתי את הכתף… מה עושים?

החלטתי שהקיץ אני לא מוותרת לעצמי על הכושר הגופני. אבל לרוץ בחום הזה זה פשוט בלתי אפשרי, ופילאטיס מכשירים זה ממש לא בשבילי ולכן החלטתי לעשות מנוי לבריכה השכונתית ולהתחיל בשגרת אמוני שחיה! הרי אין ספורט יותר נפלא משחיה בבריכה נעימה בקיץ לוהט כמו שיש לנו בישראל. אך לצערי, עוד לפני שהספקתי לסיים את המקצה הראשון, בעודי מנסה נמרצות לשחזר את תנועות החתירה, כאב חד פקד את כתפי, מסתבר שפרקתי אותה… אז מה עושים ולמה זה בכלל קורה? שאלתי את ד"ר רם ירון, מומחה לכירורגיה אורתופדית, לכירורגיה של הכתף ולרפואת ספורט במכבי.

ד"ר רם, מהי פריקת כתף ומה הבדל בין פריקה לנקע?

פריקת כתף ​​מתרחשת כאשר העצמות המרכיבות את מפרק הכתף – ראש עצם הזרוע (Humerus), שקע עצם השכמה ועצם הבריח – נפרדות ואינן מאפשרות תנועה חלקה ורגילה של הכתף.מפרק הכתף הוא מפרק של "עלי ומכתש". כאשר ראש הזרוע (העלי) נפרד מהמכתש וזז קדימה זו פריקה קדמית וכאשר העלי זז אחורה זו פריקה אחורית.

אם הכתף  נמשכת בכוח כלפי מעלה ואחורה, ייתכן שתעקר מתוך השקע. הכוח הדרוש הוא לעתים קרוב לזו של נפילה או התנגשות עם אדם אחר או אובייקט (שניהם יכולים להתרחש במהלך משחקי ספורט רבים).

ההבדל בין נקע לפריקה הוא שבנקע העצם זזה וחוזרת למקומה ובפריקה העצם יוצאת ממקומה ואינה חוזרת.נקע בכתף, על פי רוב, יתרחש בחזית התחתונה של הכתף, בגלל האנטומיה המסוימת של מפרק הכתף.

תת פריקה היא פריקה חלקית המתרחשת כאשר שני משטחים משותפים (במפרק) איבדו את הקשר הרגיל שלהם. תת פריקה של 50% פירושו מחצית מהקשר הרגיל במפרק ואשר זז ממקומה באופן חלקי. תת פריקה של 100% פירושו פריקה מלאה.

איך אדע אם באמת פרקתי את הכתף?
התסמין העיקרי של פריקה בכתף ​​הוא כאב חזק במפרק הכתף, את תתקשי מאוד להניע היד ובנגיעה בצד הכתף תרגישי שקע, כאילו ראש ה-הומרוס נעלם.

אז מה עושים?
בפריקה, כאמור,הזרוע אינה חוזרת למקומה ולכן יש לבצע החזרה של הזרוע למקומה ע"י מי שמאומן ומוסמך לכך, לכן מומלץ לגשת למיון או לאורתופד מיד עם קרות האירוע.לאחר החזרת הכתף תקבלי תרופות להקלת הכאב והכתף תקובע (עם מתלה) לכמה ימים. עלייך לגשת לרופא אורתופד לבדיקת מעקב בתוך מספר ימים על מנת לוודא כי החזרת הכתף נשמרה. לאחר מכן, לאט ובהדרגה,יש להתחיל ולהגדיל את טווח התנועה במפרק הכתף. זה עוזר לשמור על תנועה טבעית ולהפחית את הסיכון של פריקה חוזרת. כאשר ההתקדמות טובה אפשר להוסיף חיזוק שרירים.

איך אפשר (אם בכלל) להמנע מפריקה חוזרת?
מכיוון שרוב הפריקות הן כתוצאה מתאונה, נפילה או מכה ישירה, קשה למנוע פגיעות אלה. לאחר הפריקה הראשונה המפרק לא יהיה חזק כבעבר. לכן יש צורך לזהות מצבֵי סיכון אפשריים ולהימנע מהם.. אצל צעירים מתחת לגיל 20 קיים סיכון של כ90% לפריקה שניה ואילו, אם הפריקה מתרחשת לאחר גיל 40, הסיכון לפריקה שניה יורד ל-14%.

אילו סיבוכים עלולים להגרם מפריקת כתף?
אם הפריקה מתרחשת פעם נוספת באותה הכתף​​, החולה צריך להיבדק לאפשרות של פגיעה בגידים, ברצועות ובשרירים העוברים דרך הכתף​​. אם זה המקרה, החולה עלול להזדקק לניתוח איחוי הרקמות הפגועות. פגיעה עצבית ושברים גם כן יכולים להתרחש כתוצאה מפריקת כתף.