אז איך פותחים את הבוקר?

22805-Blog-Photo-NEW_Bari-(21637)-4

ישנה דעה רווחת שארוחת בוקר גדולה ומזינה מסייעת לרדת במשקל. המחשבה שמאחוריה אומרת שבמידה ואדם אוכל ארוחה ראשונה דשנה ומלאה הוא יתגבר על הדחף לנשנש בין ארוחות.
את הטענה הזו הפריך מחקר שנערך בגרמניה ובו לקחו חלק280  אנשים כבדי משקל ומאה אנשים בעלי משקל תקין ונמשך שבועיים.

המחקר העלה כי אנשים שאכלו ארוחת בוקר כבדה יחסית, של כ-400 קלוריות, סיימו את היום עם עודף של אותן 400 קלוריות. זה אולי נשמע מובן מאליו, אך מחברי המחקר מסבירים כי אנשים רבים מאמינים שאכילת ארוחת בוקר מסייעת להפחית את צריכת הקלוריות היומית הכללית, השערה שהוכחה כלא נכונה – אנשים צורכים את אותו מספר הקלוריות בארוחות הצהריים והערב, ללא קשר לגודל ארוחת הבוקר.

פנינו אל מאירה אסייג, דיאטנית קלינית B.Sc במכבי שירותי בריאות, שתעזור לנו לעכל את הנתונים.

כמובן שלארוחת הבוקר תפקיד חשוב בשמירה על הבריאות וחשוב שלא לדלג עליה. היא שוברת את צום הלילה, ומעניקה לנו אנרגיה זמינה להמשך היום, אנרגיה שחשובה לנו לתפקוד תקין ולריכוז מקסימלי. נוסף על כך, היא מסייעת לשמירה על סדר יום תזונתי תקין, דבר שהוכח מחקרית.

ההסבר הוא מאד פשוט – אנשים שאוכלים ארוחת בוקר מסודרות נוטים 'לנשנש' פחות במהלך היום. אנשים שמדלגים על ארוחת הבוקר לעומתם נוטים לעתים 'לפצות' על כך במהלך היום, כשהם מרשים לעצמם לאכול יותר על חשבון ארוחת הבוקר שלא אכלו. במקרים רבים ה'פיצוי' הזה יוצא מפרופורציה, מה שמוביל לצריכת קלוריות מוגברת במהלך היום.

פרט נוסף שחשוב לדעת הוא שהעיכול בשעות היום יעיל יותר מזה של הלילה. אכילת ארוחת בוקר מסייעת בהקדמת סדר היום התזונתי, וגורמת לנו לאכול פחות בשעות מאוחרות.

ארוחת הבוקר צריכה להיות קלה וחשוב לא להפריז בה. במחקר המדובר המשתתפים עלו משום שהם אכלו ארוחת בוקר גדולה – וידוע שהכנסת יותר קלוריות לגוף ללא העלאת קצב שריפת הקלוריות, תביא לעליה במשקל.

ההמלצה היא לאכול פחמימות מורכבות, דוגמת לחם מחיטה מלאה או קרקר מחיטה מלאה עם חלבונים ובהם גבינה או ביצה, וירקות. ניתן גם לאכול דגני בוקר מחיטה מלאה שאינם מסוכרים, קוואקר או יוגורט.