אוסטיאופורוזיס בנשים

22805-Blog-Photo-NEW_Dor-3-(19500)3
במהלך החיים מתקיימות בגוף האדם פעולות בנייה וייצור בלתי נגמרות כשלצידן מתקיים תהליך הרס של תאים זקנים, שמפנים את מקומם לחדשים. בתקופת הילדות והנעורים, קצב היצירה של תאים חדשים עולה על קצב הריסת התאים ובכך למעשה מגיע האדם לגודלו כבוגר. בגיל 30 מתחיל התהליך להתהפך, קצב חילוף החומרים מואט, קצב הריסת התאים עולה על קצב ייצורם ולמעשה הגוף מתחיל בתהליך איטי וממושך של פירוק.

בין תאי הגוף, נמצאים גם תאי העצם שמתפרקים בקצב מהיר יותר, רק שבמקרה הזה, יציבות וקשיחות השלד הם שנפגעים. במצב זה קיים סיכון ללקות באוֹסטֵיאוֹפּוֹרוֹזיס, מחלה בה דחיסות המינרלים בעצם פוחתת בגלל ירידה בריכוז הסידן. התוצאה הלא רצויה העיקרית של התהליך הוא שבירות מוגברת של העצמות – כל מכה קלה עלולה לגרום לשבר. המחלה פוגעת בנשים וגברים כאחד, אך עבור נשים המחלה קשה ומסוכנת יותר.

אחת הסיבות לכך שנשים פגיעות יותר למחלה היא שגופן קטן יותר ולעצמות קטנות יותר סיכון גבוה יותר להישבר. סיבה נוספת ומשמעותית יותר, היא גיל המעבר אצל נשים (המכונה גם מנופאוזה, או גיל הבלות), אשר במהלכו יורדת רמת האסטרוגן בגוף האישה והגוף מפסיק את ייצור ההורמונים שתפקידם להגן על העצמות. נשים בגילאי 30-40 נמצאות בסיכון נמוך ללקות באוסטיאופורוזיס ביחס לנשים מבוגרות יותר.
ישנם גורמים המעלים את הסיכון להתפתחות המחלה:

  • באם עברת את גיל המעבר. רוב הנשים מגיעות אליו בסביבות גיל 50, אך הוא יכול להופיע מוקדם יותר
  • את מעשנת
  • אינך שומרת על כושר באופן יומיומי
  • התזונה שלך לוקה בחוסר ויטמין D וסידן
  • באם את נוטלת סטרואידים או תרופות הגורמות ליציאת סידן מהעצם
  • באם את שותה יותר ממנה אחת של משקה אלכוהולי ליום

http://www.webmd.com/a-to-z-guides/osteoporosis-risk-in-younger-women-topic-overview