אוכל אורגני, האם זה באמת שווה את זה?

מדף הירקות במכולת כבר מזמן גדל למחלקה שלמה. מקיר לקיר מתנוססים ירקות בשלל צבעים וצורות, יבול הארץ ושדותיה. אריזה אחת מבטיחה שאין צורך לשטוף, ואילו אחרת מדווחת שהמלפפונים העטופים לא רוססו מעולם. לצידם במחלקת מוצרי החלב גבינות אורגָניות יקרות להפליא, לצד מוצרים מוכרים וותיקים. המבחר גדול, המחירים משתוללים, ואופנות הבריאות מתחלפות בכל שבוע.

אבישג לבקוביץ, דיאטנית קלינית ונטורופתית במכבי טבעי, מסבירה מה זה אוכל אורגני, איך אפשר לקנות מוצרים אורגניים בזול, והאם המזון האורגני באמת יגרום לנו להיות בריאים יותר.

"מזון אורגני גדל בשדות ומטעים ללא שימוש בכימיקלים סינטטיים" מסבירה לבקוביץ. "בגידולים שאינם אורגניים משתמשים על פי רוב בחומרי הדישון ואילו היבול האורגני ניזון בעיקר מקומפוסט (תוצר שאריות גזם, זבל של חיות בית ומזון צמחי). המזון האורגני מרוסס בחומרים ידידותיים לאדם, לחי ולסביבה, שאינם נספגים ברקמת הפרי וניתן להסירם בשטיפה קלה במים. הגידולים מושקים במי תהום שאינם מזוהמים בחמרי הדברה.

בארץ תקן המזון האורגני מחייב גם מגבלות מסוימות לגבי שינוע ותהליכי אחסון.

כמו כן במוצר מזון אורגני מעובד לא נעשה שימוש בצבעי מאכל, חומרים משמרים או תוספי מזון שאינם טבעיים. לצורך עשיית מזון זה מותרות טכנולוגיות ביולוגיות בלבד".

כיצד נדע האם אכן מתקיימים התנאים האלה?

"מזון מעובד אורגני יקבל תווית אישור רק אם הוא מיוצר מ-95 אחוז לפחות של מרכיבים שמקורם אורגניים. אם המוצר מכיל חומרים שאינם ממקור כזה, הם צריכים להיות מרשימת מרכיבים מותרת".

ומה לגבי מוצרים מעולם החי? ביצים? חלב?

"בעלי החיים מהם מופקים מוצרים "אורגניים" גדלים בהתאם לתקן במרחבי מחייה מוגדלים, תזונה אורגנית, שימוש באמצעים טבעיים כתרופות וחיסונים מונעים. צורת גידול זו מאפשרת צמצום שימוש בהורמונים ובתרופות (בעיקר אנטיביוטיקה)".

איך אפשר לדעת האם האוכל שאני קונה הוא אורגני? האם יש איזשהו תו תקן?

"התקן הישראלי מחייב שהמוצר יישא אות אישור של אחד משלושת גופי האישור והבקרה המוסמכים לפקח על התוצרת האורגנית הקיימים בישראל (אגריאור, סקאל ישראל והמכון לבקרה ואיכות אי.קיו.סי).

בנוסף יש לחפש על המוצר את סמל הארגון לחקלאות ביולוגית ואורגנית בישראל "טוב השדה" המשמש "תו איכות" לתוצרת אורגנית ומעיד על כך שתהליך הגידול מלווה על ידי מדריכים מוסמכים של הארגון.

כמו כן, החוק דורש כי בכל חנות צריכה להיות הפרדה בין המוצרים האורגניים לבין המוצרים הרגילים בכדי למנוע בלבול".

האם תזונה המורכבת בעיקרה מאוכל אורגני תהפוך אותנו לבריאים יותר?

"השפעתן של התרכובות הרעילות כתוצאה מחומרי ההדברה עדיין לא ברורה. בהקשר זה עולות שאלות רבות: האם תאי הגוף מצליחים להתנקות מחומרי ההדברה? עד כמה הם משפיעים על בריאות ילדינו? כיצד חדירת חומרי ריסוס והדברה משפיעים על מי התהום? ועוד. מחקרים רפואיים מראים, כי שימוש ממושך במזון שנחשף לחומרי הדברה עלול לגרום לכאב ראש, בעיות עיכול, בעיות במערכת הנשימה, בלבול וקשיי ריכוז, חולשה, נדודי שינה, מחלות עור ואף סיכון מוגבר לסרטן מסוג לימפומה, לוקמיה וסרטן הערמונית.

עם זאת, לענף האורגני מבקרים רבים. לטענתם הגידולים האורגניים משתמשים בקרקע גדולה יותר עבור פחות תוצרת ואינם אקולוגיים. בנוסף טוענים המבקרים שהמחקרים אינם מוכיחים כי המזון האורגני בריא יותר ושמיעוט הריסוס במזון האורגני מעלה את כמות החיידקים והמזיקים ובכך מסכן בתחלואת מעיים. לדבריהם, כמות חומרי ההדברה במזון רגיל קטנה מכדי שתגרום נזק".

מדוע אוכל אורגני יקר יותר
"רוב המוצרים האורגנים אכן יקרים יותר ממוצרים לא אורגנים. זה נובע מהכמויות הקטנות יותר המופקות מכל יחידת קרקע, מעלויות הפיקוח, וכן פגיעת מזיקים נפוצה יותר ועלולה ליצור מחסור המשפיע על רמת המחירים".

והאם יש דרך להוזיל אותו?

"ניתן לצמצם עלויות של אוכל אורגני על ידי קניה ישירה מהמגדלים. בנוסף ניתן להתאחד מספר משפחות לקואופרטיב ולנצל את כוח הקניה להוזלת עלויות".