אוכלים חופשי?

28367 Blog_photo_INSIDE_v75
הקיץ כבר כאן, תחושת החופש באוויר והפיתויים… רבים. בין אם ילדנו יבלו בקייטנה או ישהו בבית, יחולו שינויים בתזונה היום-יומית הקבועה שלהם. דיברנו עם שיר הלפרט ישראלי, דיאטנית קלינית מטפלת בעודף משקל והפרעות אכילה במכבי שירותי בריאות, ושאלנו אותה כיצד מתמודדים עם היציאה מהשגרה

הילדים הצעירים יבלו  בקייטנה בה יקבלו  לחמנייה מקמח לבן עם ממרח שוקולד ושקית שוקו או טרופית,  ארטיקים, קרטיבים, במקרה הטוב פירות וארוחה מזינה.
הילדים הבוגרים קמים מאוחר ומדלגים על ארוחת בוקר. הם יבלו שעות מול מסכים וילכו לישון בשעה  מאוחרת שאליה תתלווה  לרוב אכילה עד השעות הקטנות של הלילה.

מה אנחנו כהורים יכולים לעשות?
ראשית, לקבל בהבנה שבתקופה הקרובה יוצאים  מהשגרה. אנו יכולים לצאת משגרת ימי הלימודים ולייצר מצבים חדשים, מעניינם ומסקרנים לילדים. זו הזדמנות לחשוף את הילדים להתנהגות בריאה לא שגרתית.   לעסוק בפעילות גופנית המתאימה לחופש ולחשוף את הילדים למגוון חדש של מזונות בריאים.

מספר רעיונות להעשרת ימי החופשה

  1. להציע ארוחת בוקר קלה ומזינה לילדי הקייטנות לפני היציאה מהבית או כצידה לדרך.
    לדוגמה: שייק פירות אותו יכינו בעצמם לפני היציאה למסגרות. או פרוסת לחם עם גבינה לבנה 5% ועגבניות שרי או פרי או 2 קרקרים עם טחינה/חומוס/ממרח אחר או יוגורט ביו …
  2. נצלו את החופש ללכת עם הילדים לשוק לחפש ירקות ופירות חדשים. הכינו  פירות וירקות לאכילה והשאירו על השולחן במקום זמין- הילדים יאכלו בין הארוחות. אפשר להכין פלטת ירקות הכוללת: מלפפונים, גזרים, מקלות קולורבי, פלפלים אדומים, עגבניות שרי, שומר, פרחי כרובית ועוד
  3. מומלץ להשאיר במקרר צלחת מוכנה לארוחת הצהריים שניתן לחמם בקלות.
  4. חשוב להקפיד על ארוחה משפחתית בערב-  ההורים משמשים כמודל לאכילה בריאה. לארוחה המשפחתית יתרונות רבים וביניהם שיתוף בחוויות וחיזוק הקשר בין חברי המשפחה.
  5. מומלץ להימנע משתיה מתוקה וקניית שתיה מתוקה הביתה, כולל תרכיזים. להשאיר קנקן שקוף עם לימונים פרוסים ונענע\ מקלות קינמון\ עלי לימונית. כל מה שנראה יפה ויגרום לילדים לשתות יותר. אפשר לקשט בקבוק מים מינרלים ולהפוך אותו ל"בקבוק של ____" על מנת לעודד שתיית מים בבית ובחוץ.
  6. כשיוצאים לטיולים להכין מראש כריכים בריאים, פירות וירקות חתוכים ולהפחית את האכילה של מזון מהיר מחוץ לבית. זול יותר, טעים יותר וכמובן בריא יותר.
  7. תארגנו פעילות גופנית משותפת בזמן השהייה בבריכה או בים. ארגנו תחרויות שחייה, ריצה במים, בקשו מהם להציע משחקי מים. עודדו את הבוגרים יותר לצאת לפעילות עם חבריהם.
  8. שעות מסך- מומלץ להגביל את שעות המסך לעד שעתיים ביום. באופן טבעי כמות הצפייה בטלוויזיה ומשחקי המחשב למיניהם עולה בתקופת החופש. כל הורה צריך לקבוע את הגבול המתאים לו בחופשה, ולספק לילד אפשרויות אחרות לתעסוקה כגון: יצירה, שטיפת המכונית, פעילות גופנית בחצר\ גינה, שיתוף הילד בהכנת הארוחות ועוד…
  9. אכילה תוך כדי צפייה בטלוויזיה אינה מומלצת. הפרידו בין האוכל לשעות הצפייה. אכילה מול הטלוויזיה גוררת אכילת יתר ואינה מלווה בתחושת שובע.
  10. הגבילו את מגוון הממתקים הנכנסים הביתה. ניתן לרכוש ממתקים באריזות קטנות. העדיפו קרטיבים או גלידות קטנות על פני חטיפים מלוחים.

לילדים ולנוער בעודף משקל הקושי גדל עוד יותר בימי החופשה.
במכבי שירותי בריאות קיימת תוכנית ייחודית, בהובלת צוות רב מקצועי המתייחסת לצרכי הילד והמשפחה בגישה פרטנית וקבוצתית.
בצוות המרפאה: רופאה, דיאטנית ילדים, עובדת סוציאלית, פיזיותרפיסט יועץ לפעילות גופנית ומדריכי פעילות גופנית לילדים ונוער.
התוכנית כוללת פעילות גופנית לילדים פעמיים בשבוע, הדרכת הורים קבוצתית והדרכת ילדים קבוצתית. כמו כן הילד וההורים פוגשים את הצוות לייעוצים פרטניים ומתאימים לכל משפחה את הדרך שלה.
חפשו את המרכזים לטיפול בעודף משקל לילדים באתר מכבי.
צוות הדיאטנים של מכבי ממתין לכם גם בעמוד מכבי תזונה בפייסבוק.

בהצלחה!