אוכלים בריא מגיל צעיר

קטניות וירקות

בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בשיעור הילדים הסובלים מעודף משקל או מהשמנה. דנה טל M.Sc., דיאטנית קלינית לילדים במכבי, נותנת לנו 10 עצות איך להקנות לילדים הרגלי אכילה בריאים

השמנה בקרב ילדים היא תופעה מדאיגה מאחר שהיא מעלה את הסיכון לפתח מחלות כרונית כמו סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב – גם בילדות וגם בבגרות. ממחקרים עולה קשר בין הרגלי תזונה בגיל צעיר לבין הסיכון להשמנה. גם אם אתם הורים לתינוקות ולילדים שמשקלם תקין, חשוב לבסס הרגלי אכילה בריאים כבר מגיל צעיר לצד אורח חיים פעיל.

1. קנייה והכנה של מזון טרי, איכותי ובריא: זו הדרך לספק לילדיכם מזון מגוון ומזין ולהקנות להם הרגלי אכילה נכונים ובריאים. היעזרו בסימון התזונתי על גבי אריזות המזון ובחרו במוצרים שכמות השומן, הסוכר והנתרן בהם נמוכה יותר.

2. לא לדלג על ארוחת הבוקר לפני היציאה לבית הספר: חשוב להקפיד לאכול ארוחות מסודרות במשך היום ולא לוותר על ארוחת הבוקר. דילוג על ארוחת בוקר עלול להוביל לצריכה קלורית רבה יותר במשך היום. אכילת ארוחת בוקר מפחיתה תחושת רעב לאחר צום של לילה ותעזור לילדיכם להתרכז בלימודים.

3. מומלץ לעודד שתיית מים ולהימנע מצריכת משקאות ממותקים בסוכר: צריכת משקאות ממותקים מכל סוג שהוא (מיצים, משקאות מוגזים, משקאות אנרגיה) מביאה לצריכה מיותרת של קלוריות ושל סוכר, ויכולה גם להעלות את הסיכוי לעששת.

הרגילו את ילדיכם לשתות רק מים אם הם מרגישים צמא, והקפידו לשלוח את הילדים לבית הספר או לגן מצוידים בבקבוק מים. אם קשה להימנע לחלוטין, הגבילו את צריכת השתייה המתוקה לסוף שבוע בלבד או לאירועים ולחגים.

4. כדאי להגיש בכל ארוחה ירקות בכל צורה שהיא על קליפתם: טריים, מבושלים, מוקפצים, מאודים. מומלץ לגוון ולאכול ירקות מכל הצבעים והסוגים.

5. מומלץ לשלב גם פירות בתפריט היומי – בדומה לירקות, פירות עשירים גם כן בוויטמינים, במינרלים ובסיבים תזונתיים, ויכולים לשמש תחליף לממתק. עם זאת, יש לשים לב שפירות מכילים גם סוכר. כדאי לאכול ביום כ-3 מנות פרי מסוגים שונים על קליפתם ובצורתם השלמה ולא כמיץ.

6. להגביל צריכת ממתקים וחטיפים. באופן כללי מומלץ להימנע מלהכניס מזונות מסוג זה לבית. אם בכל זאת בחרתם שיהיו ממתקים בבית, כדאי שיהיו ארוזים באריזה אישית. אפשר להרשות צריכה של ממתק אחד ביום.

7.  לצמצם צריכת מזון מהיר בבית ומחוצה לו. אכילה מחוץ לבית חושפת אותנו למזונות עתירי קלוריות ולכמויות מזון גדולות יותר, ולכן עדיף לאכול את רוב הארוחות בבית. גם אם אוכלים מחוץ לבית, קיימות אופציות בריאות יותר למזונות מעובדים ועתירי שומן וקלוריות.

8. הקפידו על ארוחות משפחתיות: רצוי ארוחה משותפת אחת ביום לפחות. זו הזדמנות מצוינת להקנות לילדים הרגלי תזונה בריאים ולשמש מודל לחיקוי.

9. חשוב להגביל זמן מסך (מחשב, טלוויזיה) ללא יותר משעתיים ביום: יש קשר בין צפייה בטלוויזיה או ישיבה מול המחשב לבין השמנה. הדבר ככל הנראה נובע מכך שנוטים לאכול יותר מול המסך.

10. עודדו את ילדיכם לבצע פעילות גופנית סדירה מדי יום למשך שעה לפחות: כדאי להקפיד על פעילות יומיומית אהובה שלילד כיף לעשות, למשל רכיבה על אופניים, חוג ריקוד, משחקי כדור, חוגי ספורט והליכה. כמו כן עודדו את ילדכם ללכת ברגל לבית הספר אם הדבר אפשרי.

זכרו – שמירה על אורח חיים בריא זו מחויבות, והדרך לא קלה ורצופה במכשולים. מומלץ להיעזר באנשי מקצוע: רופא משפחה/ילדים ודיאטנית.