מורה נבוכים לפירות יבשים ומתכון בריא לתפוח מיובש

זמן קריאה: 5 דקות
|
20 בינו' 2019

תפוח מיובש ביתי

לכבוד ט"ו בשבט, חגית לב – דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות, מסבירה אילו פירות יבשים כדאי להעדיף ומגישה מתכון נהדר לתפוחים מיובשים שכל אחד יכול להכין לבד בבית

ט"ו בשבט הגיע ואיתו גם שלל הפירות היבשים והאגוזים כמיטב המסורת בחג. הפירות המיובשים מכילים ויטמינים ומינרלים כמו: סידן, ברזל, אשלגן, פיטוכימיקלים המשמשים כנוגדי חמצון, וכן תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים המסייעים לעיכול. אבל לצד כל הטוב הזה, חשוב לזכור שהפירות היבשים מכילים כמות סוכרים גבוהה והערך הקלורי שלהם בהתאם, וכן לעיתים גם מוספים להם חומרים שפחות מומלצים לבריאותנו.

פירות יבשים אז והיום
לפני שנצלול לפירוט הערכים התזונתיים, חשוב להסביר על ההיסטוריה של הפירות היבשים. ייבוש הפירות, התחיל בימי קדם והתפתח במטרה לשמר את המזון בהיעדר אמצעי קירור. הייבוש אפשר את אכילת הפירות גם מחוץ לעונתם לאורך כל השנה. עם השנים התפתחו טכנולוגיות שונות לייבוש הפירות ונוספו בתהליך גם חומרים שלא בהכרח בריאים לאכילה במטרה לשמרם לאורך זמן ולגרום להם להיות מושכים יותר לעין ולחיך.
מתוק יותר ואוכלים ממנו יותר
בין פרי יבש לפרי טרי ניכר הבדל גדול בערך הקלורי והגליקמי, והסיבה לכך נעוצה בתהליך הייבוש. במהלך הייבוש, הפרי מאבד הרבה מים וריכוז הסוכר היחסי בו עולה, ולכן טעמו מתוק יותר מהפרי הטרי. עם עליית ריכוז הסוכר, תכולת הקלוריות שבפרי המיובש גבוהה יותר מהפרי הטרי באותו המשקל. בנוסף, בשל היותו מצומק וקטן יותר ישנה נטייה לאכול ממנו כמות גדולה יותר.

מה עוד נכנס בפרי המיובש
בתהליך הייבוש התעשייתי מוסיפים לפירות היבשים כימיקלים שונים, חומרים משמרים וצבעי מאכל שתפקידם להאריך את חיי המדף של המוצר, לשפר את צבעו ולחזק את טעמו. יש אנשים הרגישים לחומרים אלו גם בכמויות קטנות ולכולם מומלץ להימנע מצריכה מרובה של אותם המזונות. חומר משמר לדוגמא המוסף בתהליך הייבוש הינו סולפיט או גופרית דו חמצנית, וחשוב לדעת שמוסיפים אותו לרוב הפירות המיובשים כיום. חומר זה עלול לגרום להחמרת אסטמה ואלרגיות אחרות.
כמו כן, ישנם חומרים המוספים לפירות המיובשים שצריכתם אינה מומלצת כלל ואף נמצאו מסרטנים, כמו צבע המאכל טרטרזין וסנסט ילו, המצויים למשל בפפאיה מיובשת, מה שמשווה לה את הצבע הצהוב-כתום.
בנוסף, לחלק מהפירות המיובשים מוסיפים סוכר או מייבשים אותם במיץ תפוחים, ולכן תכולת הסוכר בפירות אלו גבוהה במיוחד.

אילו פירות כדאי לצרוך? הנה כמה כללי אצבע לבחירת הפירות היבשים:

1. בבואכם לקנות פירות יבשים, חשוב לקרוא את תוויות המזון ולראות מה בדיוק הוסף לפירות שרכשתם ולכן כדאי להעדיף פירות יבשים המגיעים ארוזים באריזה שעליה תווית מזון מפורטת.
2. מבין שלל הפירות היבשים התמר והדבלה (תאנה) נחשבים לטבעיים ביותר היות ולרוב אינם מכילים תוספים כצבעי מאכל או חומרים משמרים ולכן כדאי להעדיף אותם.
3. ישנם פירות שאנו אפילו לא יודעים שהוספו להם חומרים משמרים, סוכרים או צבעי מאכל כמו צימוקים אבל ניתן לצרוך אותם ללא התוספות בבתי טבע, וכמובן כדאי להתייעץ עם המוכרים.
4. מומלץ לבחור בפירות יבשים אורגניים, שאינם מכילים צבעי מאכל מלאכותיים וחומרים משמרים אך גם אלו יכולים להגיע עם תוספות סוכר ולכן חשוב לדעת מה אתם קונים.
5. כפי שצוין קודם, גם פירות הממותקים ברכז תפוחים כגון חמוציות מכילות רמות סוכר גבוהות ולכן עדיף להימנע מצריכה מרובה שלהן.

השקדיה פורחת…

לצד הפירות היבשים, נהוג גם לצרוך שקדים ואגוזים בחג. השקדים והאגוזים שייכים לקבוצת השומנים הבריאים. הם מהווים שומן חד בלתי רווי, והינם חלק חשוב בתזונה שלנו. צריכתם מסייעת להפחית את רמות הסוכר בדם, להוריד את רמת השומנים בדפ ובנוסף הם מסייעים בהורדת לחץ הדם בשל רמות האשלגן הגבוהות שבהם.

אז גם כאן כמה כללים שכדאי להקפיד עליהם בבואנו לצרוך אגוזים:

1. יש להעדיף את האגוזים והשקדים הלא קלויים. בתהליך הקלייה האגוזים מתחממים, החום הגבוה מזרז את תהליך החמצון של השומן ופוגע באיכותו התזונתית.
2. קלייה מהירה ומדויקת בבית עדיפה. ניתן לקלות בתנור הביתי קלייה קלה בחום של 170 מעלות למשך מספר דקות.
3. רצוי לשמור את האגוזים והשקדים בהקפאה על מנת לשמור על איכותם התזונתית.
4. חשוב לאכול מנות קטנות ולא להגזים בצריכתם מכיוון שאכילה מוגזמת עלולה להוביל לעלייה במשקל. המחקרים מציעים אכילה קבועה של 30 גרם ביום לקבלת האפקט הבריאותי המקסימלי.

ולסיום: מתכון לתפוח עץ מיובש בהכנה ביתית

*חצי כוס של תפוח מיובש מכילה כ-60 קלוריות ומהווה מנת פרי

החומרים:
3 תפוחי עץ
3 כפות קינמון
כף אגוז מוסקט

אופן ההכנה:
בעזרת סכין או חותכן ייעודי מוציאים את ליבת התפוחים.
פורסים לפרוסות דקות בעזרת מנדולינה או בסכין חד.
מפזרים מעל את הקינמון והאגוז המוסקט.
אופים על גבי נייר אפייה ב-100 מעלות.
לאחר כ-30 דקות הופכים ואופים שוב למשך 30 דקות.

בתיאבון וחג ט"ו בשבט שמח!