על קוצו של יוד: כמה יוד אתם צריכים ואיפה יש הכי הרבה?

כשאנחנו נשרטים ונחבלים מיד נמהר לשים על החתך יוד, אבל מלבד יכולת החיטוי שלו, יש ליוד חשיבות יתרה גם בתזונה שלנו. כמה יוד אנחנו צריכים לשלב בתזונה שלנו ואיך נדע שחסר לנו? מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית, מנהלת תחום תזונה מחוז מרכז הכינה לכם מדריך

מהי חשיבות היוד בגוף?

החומר "יוד" הוא יסוד כימי בעל תפקיד חשוב: הוא משמש כחומר בסיס להורמונים המופקים מבלוטת התריס, המווסתים פעולות רבות בגופנו. במצבים בהם חסר יוד בגוף, נראה בעיות בפעילות הורמוני בלוטת התריס, מה שעלול להוביל לפגיעה בוויסות האנרגיה בגוף, בוויסות החום ובפעילות התקינה של המוח, כמו גם פגיעה בתפקוד שרירים ואיברים נוספים. יתרה מכן, מחקרים הראו כי בהריון ובהנקה, חוסר ביוד עלול להוביל לפגיעה בהתפתחות העובר והיילוד היונק, במיוחד בהתפתחות הקוגניטיבית ובגדילה.

חוסר ביוד בישראל

את היוד אנו אמורים לקבל מהתזונה וממי השתייה שלנו. הוא נמצא בכמות גדולה במזונות המגיעים אלינו מן הים כגון דגים ואצות, וגם במוצרי חלב, ביצים וכן במלח המועשר ביוד.

מדוע עלה היוד לדיון? לפני מספר שנים גילינו ב סקר ארצי, שעל אף  הקרבה לים התיכון, וההנחה שתזונה ים תיכונית עשירה ביוד, קיימת שכיחות גבוהה של מחסור ביוד אצל ילדים ונשים הרות. מחקר חדש גילה שעל אף המודעות שעלתה וההמלצות לצריכת יוד, אין שינוי משמעותי ורבות ורבים מדי סובלים מחסר יוד.

התחזקה אצלנו ההבנה כי מרבית הישראלים, מבוגרים וילדים כאחד, אינם צורכים מספיק יוד.

בישראל, בניגוד לרובן המוחלט של מדינות העולם, הבעיה של מחסור ביוד היא משמעותית, כנראה בשל העובדה כי עד כה אין חקיקה או תקנות המחייבות העשרת מלח ביוד, כפי שיש במדינות אחרות. לכן, רק אחוזים בודדים מהמלח המשווק בישראל הינו מיודד (מועשר ביוד).

מה ניתן לעשות כדי למנוע חוסר ביוד?

הדרך הטובה והקלה ביותר למנוע חוסר ביוד ואת הסיכון הבריאותי שנובע מכך, היא להחליף את המלח השולחני שבבית במלח מועשר ביוד. זאת, כמובן, מבלי להוסיף ולהגדיל את צריכת המלח.

מי נמצא בקבוצת הסיכון לחסר ביוד?

  • מי שתזונתו אינה כוללת: ביצים, דגים, אצות ומוצרי חלב (כמו צמחונים, טבעונים או אנשים הסובלים מאלרגיות כמו אי סבילות ללקטוז).
    • נשים בשלבי תכנון הריון.
    • נשים הרות.
    • נשים מניקות או נשים שעברו הריונות ולידות תכופים.

כמה יוד על כל קבוצה לצרוך (על פי הקצובה התזונתית הישראלית והאמריקאית)

  • ​ילדים (1 – 8 שנים)        ​90  כמות יוד ליום (מק"ג)
  • ​ילדים (9 – 16 שנים)      ​120  כמות יוד ליום (מק"ג)
  • ​מבוגרים                          150  כמות יוד ליום (מק"ג)
  • ​נשים הרות                      ​220  כמות יוד ליום (מק"ג)
  • ​נשים מניקות                  ​290  כמות יוד ליום (מק"ג)

השיאנים: אילו מזונות הכי עשירים ביוד?

בכל מצב שבו קיימת אי בהירות לגבי צריכת היוד, ההמלצות האישיות והאם כדאי להוסיף תוסף יוד מעבר למלח המיודד, מומלץ לפנות ליעוץ אישי אצל דיאטניות מכבי.
לאיתור דיאטנית באזור שלכם >>