על קוצו של יוד: כמה יוד אתם צריכים ואיפה יש הכי הרבה?

זמן קריאה: 3 דקות
|
13 בינו 2020

מזונות עשירים ביוד

כשאנחנו נשרטים ונחבלים מיד נמהר לשים על החתך יוד, אבל מלבד יכולת החיטוי שלו, יש ליוד חשיבות יתרה גם בתזונה שלנו. כמה יוד אנחנו צריכים לשלב בתזונה שלנו ואיך נדע שחסר לנו? להלן מדריך

מהי חשיבות היוד בגוף?

החומר "יוד" הוא יסוד כימי בעל תפקיד חשוב: הוא משמש כחומר בסיס להורמונים המופקים מבלוטת התריס, המווסתים פעולות רבות בגופנו. במצבים בהם חסר יוד בגוף, נראה בעיות בפעילות הורמוני בלוטת התריס, מה שעלול להוביל לפגיעה בוויסות האנרגיה בגוף, בוויסות החום ובפעילות התקינה של המוח, כמו גם פגיעה בתפקוד שרירים ואיברים נוספים. יתרה מכן, מחקרים הראו כי בהריון ובהנקה, חוסר ביוד עלול להוביל לפגיעה בהתפתחות העובר והיילוד היונק, במיוחד בהתפתחות הקוגניטיבית ובגדילה.

חוסר ביוד בישראל

את היוד אנו אמורים לקבל מהתזונה וממי השתייה שלנו. הוא נמצא בכמות גדולה במזונות המגיעים אלינו מן הים כגון דגים ואצות, וגם במוצרי חלב, ביצים וכן במלח המועשר ביוד.
מנתונים שעולים בסקר ארצי שהתפרסם לאחרונה, עולה כי על אף הקרבה לים התיכון וההתבססות על תזונה ים תיכונית שכביכול עשירה מספיק ביוד, ישנה שכיחות גבוהה של מחסור ביוד בקרב ילדים ונשים הרות בישראל. לראשונה עלתה האפשרות כי מרבית הישראלים, מבוגרים וילדים כאחד, אינם צורכים מספיק יוד.
בישראל, בניגוד לרובן המוחלט של מדינות העולם, הבעיה של מחסור ביוד היא משמעותית, כנראה בשל העובדה כי עד כה אין חקיקה או תקנות המחייבות העשרת מלח ביוד, כפי שיש במדינות אחרות. לכן, רק אחוזים בודדים מהמלחים המשווקים בישראל הינם מלחים מיודדים (מועשרים ביוד).

מה ניתן לעשות כדי למנוע חוסר ביוד?

הדרך הטובה והקלה ביותר למנוע חוסר ביוד ואת הסיכון הבריאותי שנובע מכך, היא להחליף את המלח השולחני שבבית במלח מועשר ביוד. זאת, כמובן, מבלי להוסיף ולהגדיל את צריכת המלח הכללית שלנו.

מי נמצא בקבוצת הסיכון לחסר ביוד?

• מי שתזונתו אינה כוללת: ביצים, דגים, אצות ומוצרי חלב (כמו צמחונים, טבעונים או אנשים הסובלים מאלרגיות כמו אי סבילות ללקטוז).
• נשים בשלבי תכנון הריון.
• נשים הרות.
• נשים מניקות או נשים שעברו הריונות ולידות תכופים.

כמה יוד על כל קבוצה לצרוך: (על פי הקצובה התזונתית הישראלית והאמריקאית)

 

 

השיאנים: אילו מזונות הכי עשירים ביוד?

מזונות עשירים ביוד

 

בכל מצב שבו קיימת אי בהירות לגבי צריכת היוד, ההמלצות האישיות והאם כדאי להוסיף תוסף יוד מעבר למלח המיודד, מומלץ לפנות ליעוץ אישי אצל דיאטניות מכבי.
לאיתור דיאטנית באזור שלכם >>