כוח תפוח: 5 עובדות בריאות על תפוחים

זמן קריאה: דקה אחת
|
7 בינו' 2019

תפוחים אדומים

לכבוד יום התפוח, חגית לב, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות נותנת 5 עובדות בריאות על תפוחים ומסבירה מה יש בתפוחים שהופך אותם לכל כך מזינים ולמה כדאי שנשלב אותם בתפריט היומי שלנו  

פתגם אמריקאי מפורסם מבטיח כי תפוח ביום ירחיק מכם את הרופא ”An apple a day keeps the doctor away”, אך לפי מחקרים שנעשו, תפוחים אמנם בריאים לנו, אך לא מבטיחים חסינות ממחלות. אז מה בכל זאת יש בהם שכן הופך אותם לאחד המזונות הבריאים יותר שיש לנו בטבע?

הנה 5 דברים שאולי לא ידעתם על תפוחים!

עשירים בנוגדי חמצון
תפוחים מכילים מגוון גדול של נוגדי חמצון כגון: פוליפנולים, פלבנואידים מסוג פלבנולים, אנתוציאנינים ועוד, המנטרלים רדיקלים חופשיים, שפוגעים בתאי הגוף ועלולים לגרום למחלות. נוגדי החמצון האלה משתייכים לקבוצה הנקראת "פיטוכימיקלים" שהיא שם כולל לתרכובות שנמצאות באופן טבעי במזונות מן הצומח כמו תפוחים, ולהם תפקיד חשוב בהגנה על הצמח מפני הסביבה. כאשר אנחנו אוכלים את התפוח, אנו נהנים מהשפעותיהם המיטיבות של החומרים המגנים. השפעות אלה הוכחו במחקרים ונמצא כי צריכת תפוחים מעלה את ריכוז נוגדי החמצון בדם, ובכך מפחיתה את הנזק החמצוני, מה שמסייע במניעת מחלות רבות כגון מחלות לב כלי דם וסרטן וכן השפעה אנטי דלקתית.

מסייעים באיזון רמות הסוכר
התפוחים מכילים סיבים תזונתיים מסוג פקטין, המסייעים באיזון רמות הסוכר והכולסטרול בדם, במניעת השמנה, באיזון חיידקי המעי ובמניעת סרטן.

מכילים ויטמינים חיוניים
בתפוחים יש גם ויטמינים ומינרלים כגון ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B ומגנזיום, אם כי כמות הוויטמין C לא מרשימה במיוחד.

מגנים על השיניים
נמצא שביס עסיסי מתפוח מגן ושומר על השיניים שלנו מפני חיידקים.

מסייעים לתחושת השובע
איכות נוספת המיוחדת לתפוח היא המרקם שלו. מעט מאוד פירות מחייבים אותנו ללעוס כמו התפוח. לפעולת הלעיסה יש חשיבות גדולה בתרומתה לתחושת המלאות והשובע וכן הסיפוק מהאכילה.

טיפ לאכילת תפוח והנאה מלאה מסגולותיו: מומלץ לצרוך את הפרי עם קליפתו בין הארוחות, רצוי עם מעט שקדים ואגוזים, המסייעים בהאטת קצב ספיגת הסוכר במעי.

ולסיום, אחת ולתמיד: האם יש הבדל בערכים התזונתיים בין תפוח אדום לתפוח ירוק או בין תפוח חמוץ למתוק?

למרות ההבדל ברמת המתיקות שאנו חשים בפה, בפועל אין הבדל משמעותי בכמות הסוכרים. תפוח חמוץ מכיל חומצות שונות, הגורמות לטעם החמצמץ ומסתירות מהלשון שלנו את תחושת המתיקות. השוני בצבעי התפוחים נובע משוני בסוג הפיטוכימיקלים, המעניקים לפרי את צבעו.

אבל כמו בכל מזון, חשוב לגוון. התפוח בריא ואיכותי וצריך להפוך לחלק ממגוון המזונות שאנו צורכים באופן קבוע, אבל חשוב כמובן לגוון ולאכול עוד דברים מלבד תפוחים.

שיהיה בתאבון!