הפסקתם לעשן? זה לא אומר שאתם צריכים להשמין…

זמן קריאה: דקה אחת
|
15 במרץ' 2018

הפסקת עישון והשמנה

ההחלטה להפסיק לעשן היא אולי אחת ההחלטות החשובות שמישהו יכול לקבל בנוגע לחיים שלו. אך גם אחרי שהתקבלה ההחלטה, הרי שמדובר בתהליך גמילה שעבור רבים אינו קל. אחת התופעות שמזוהות עם גמילה מעישון היא השמנה ועבור רבים מדובר בעניין שיכול להביא לנקודת שבירה ולחזרה לסיגריות. שני פריד, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה שאין מדובר בגזרה משמיים ונותנת טיפים שיעזרו לכם להפסיק לעשן ולא לעלות במשקל בצורה לא מבוקרת. 

הפסקת לעשן? כל הכבוד על ההחלטה הכה משמעותית הזו!

עכשיו את/ה מצפה שתעלה/י במשקל? לא בהיכרח!

מחקרים מראים כי מבחינה פזיולוגית, עישון מעלה מעט את חילוף חומרים בכ- 200 קלוריות ליום, כך שבחצי השנה הראשונה מרגע הפסקת העישון עלולה להיות עלייה קלה של 2-3 ק”ג בעקבות שינוי בחילוף החומרים.

כמובן שלהיבט הפסיכולוגי וההתנהגותי יש אפילו השפעה נרחבת יותר,  איך מפיגים לחץ, מתח ועצבים בדרך חדשה, התמודדות עם תחושת מחסור, תעסוקה לפה והתניות התנהגותיות שונות. הרגלים קשה מאד לשנות.

קבלו מספר טיפים כיצד לאכול נכון כשמפסיקים לעשן,

  1. דאגו לסדר בארוחות. אכילה של ארוחות קטנות כל 3-4 שעות תמנע נשנושים מיותרים במהלך היום.
  2. הקפידו על צריכת פחמימות מורכבות (דגנים וקטניות, פירות וירקות) הגורמות לשובע ממושך, איזון סוכר בדם, שמירה על רמות סרוטונין* ותחושת הרוגע.
  3. הגבירו צריכת פירות וירקות, שכן הם בעלי ערך קלורי נמוך ועשירים בסיבים תזונתיים אשר משפרים את חילוף החומרים ומסייעים במניעת עצירות.
  4. שתו 10 כוסות מים ביום לשיפור חילוף החומרים.
  5. מחפשים משהו מתוק בכל הזדמנות? התארגנות מראש על נשנושים מומלצת מאד, כוס פירות חתוכים, תמר + 10 שקדים/אגוזים, חטיף בריאות ארוז/ מיני שוקולד, עוגיית גרנולה בייתית.
  6. הפגת תחושת “שעמום” בפה ע”י שתיית מים/ חליטות תה ושימוש בסוכריות ומסטיקים ללא סוכר.
  7. צחצחו שיניים בתדירות גבוהה יותר – המשחה מעמעמת את הצורך בסיגריה ואת החשק במתוק.
  8. פעילות גופנית מומלצת מאד בתקופה זו – להפחתת מתח, הגברת חילוף חומרים ותעסוקה הרחק מהמקרר 🙂
  9. ולסיום, לפני כל אכילה, כדאי לבדוק עם עצמי האם אני באמת רעב או חסרה לי הסיגריה? אם לא מדובר ברעב שווה למצוא תחליף אחר מקדם יותר, יציאה החוצה לשאוף אויר, שתיית כוס מים או כל דבר חיובי אחר שעולה על דעתכם.

זכרו כי המטרה העיקרית בשלב זה היא התמדה בגמילה מעישון . שינויים נוספים באורח חיים אפשר לדחות להמשך.. כל הכבוד והמון בהצלחה!

*סרטונין- הורמון שמופרש בעת אכילת פחמימות או בפעילות גופני הגורם לתחושה חיובית.
**מטופלים שהפסיקו לעשן זכאים למינימום 4 מפגשי תזונה בשנה, תעזרו באנשי מקצוע

בהצלחה!