ריח של שוקולד: עובדות ומתכון לשוקולד ביתי

זמן קריאה: 4 דקות
|
2 ביול' 2019

שוקולד פנימי

בני תרבות המאיה והאצטקים הקדמונים היו הראשונים לגלות את תכונותיו המועילות של הקקאו ומאז שהגיע לראשונה ליבשת אירופה (בשנת 1585) כבש הקקאו והתוצר המתוק שלו – השוקולד, את העולם. מה לא אמרו עליו – שהוא מעורר, מנחם, בריא ונחשק, אך למרות ההיסטוריה הארוכה וההווה המפואר ישנם עדיין כאלו שאינם יודעים למשל ששוקולד לבן, אינו שוקולד כלל. בלה דניאלי, דיאטנית ומנחת קבוצות במכבי עושה לכם סדר בכל הקשור לממתק הזה שבפועל, ככל שהוא מריר יותר, הוא טוב יותר

לפני שנצלול לעובדות… גללו למטה ושמרו לעצמכם את המתכון שלנו לשוקולד ביתי!

 

הנה כמה עובדות שחשוב שתדעו על הממתק הוותיק בהיסטוריה: 

1. מזון האלים – פולי קקאו גדלים על עץ Theobroma cacao; (תאוברומה" ביוונית 'מזון האלים'). הטעם המר בשוקולד מתקבל הודות לתיאוברומין. עדויות ראשון על צריכת שוקולד הופיעו כבר אצל בני המאיה והאצטקים, אשר הכינו משקה מר ללא סוכר (שוקולטל), מפולי קקאו טחונים, ויחסו לו תכונות מעוררות ותרפויטיות.

2. שוקולד מריר הינו שוקולד ללא תוספת חלב או עם כמות מועטה של חלב. לרוב יכיל השוקולד המריר אחוז גבוה יחסית של מוצקי קקאו (מעל 35%) לעומת שוקולד חלב או שוקולדים אחרים.

3. שוקולד לבן הוא לא שוקולד, מכיוון שאינו מכיל מוצקי קקאו.

4. איך בוחרים? על האריזה מצויה רשימת הרכיבים, אשר מסודרת מהרכיב בעל הכמות הגדולה ביותר ועד לרכיב שכמותו במוצר היא הקטנה ביותר: בשוקולד מריר נעדיף לבחור בשוקולד שבו במקומות ראשונים יופיעו חמאת קקאו ו/או עיסת קקאו, והסוכר יופיע במקום שלישי בלבד או יותר.

5. שוקולד ללא סוכר לרוב יכיל ממתיק מלאכותי בשם מלטיטול, אבל יהיה עם אחוז יחסית נמוך של מוצקי קקאו. מומלץ לבחור בשוקולד מריר עם מוצקי קקאו גבוהים ועם אחוז פחמימות השווה או נמוך מ 25 גר' ל 100 גר', כאשר מקור הפחמימות יהיה ברובו מפולי קקאו (בצורת עמילן וסיבים מסיסים ובלתי מסיסים) וכמה שפחות סוכר מוסף בזמן ההכנה.

6. פולי קקאו מכילים כ-50% שומן, חומצות פלמיטית, סטיארית ואולאית, להן אין השפעה שלילית על ערכי כולסטרול בדם.

7. נוגדי חמצון – שוקולד מכיל אנטיאוקסידנטים פלאוינואידים (נוגדי חמצון), שיכולים להקטין סיכוי למחלות לב וכלי דם, בצריכת 1-2 קוביות ביום של שוקולד מריר איכותי.

8. כבר מרגישים טוב יותר – שוקולד מכיל מספר חומרים שגורמים לנו להרגיש טוב:
פנילתילאמין – פועל באופן דומה לדופמין ואדרנלין ולכן גורם לתחושת עוררות, קפאין (43 מ"ג בחבילה של 100 גר' לעומת כ 50-90 בכוס נס קפה אחת), מינרלים כגון אבץ, מגנזיום, אשלגן.
קקאו ושוקולד יכולים לעלות את רמת הסרוטונין במוח (סרוטונין נמוך נצפה לעיתים אצל הסובלים מדיכאון ולאלה שסובלות מתסמונת קדם וסתית).

9. משקה קקאו הוא אופציה נהדרת לימי חורף קרירים אבל גם כתחליף לקפה – ניתן להכינו מאבקת קקאו או שבבי קקאו, לדוגמא כפית אחת לכוס נוזל חם או קר, ניתן להוסיף תבלינים ולהמתיק לפי הטעם. משקה קקאו יכול להחליף כוס קפה, ועדיף עלפני אבקת שוקו רגילה.

למתקדמים: מתכון בסיסי לשוקולד ביתי (כ-15 מנות, כ-17 גר' למנה):


מה צריך?

50 גר' חמאת קקאו
100 גר' אבקת קקאו/שבבי קקאו
3 כפות דבש
100 גר' שקדים
חצי כפית קינמון
תרמיל וניל או חצי כפית תמצית וניל איכותית
חצי כפית אגוז מוסקט

מה עושים?

1. בבאן מארי ממיסים חמאת קקאו.

2. מוסיפים בהדרגה אבקת קקאו, תבלינים ודבש.

3. מעבירים את התערובת לתבניות.

4.מוסיפים שברי שקדים.

5. מצננים על השיש ומכניסים למקרר לשעתיים או יותר.

כמה זה שווה לנו? 

ערכים תזונתייםל-100 גרםלמנה\יחידה
קלוריות49883
חלבונים163
פחמימות325
שומנים254

שיהיה לכם במתיקות! (או בעצם, במרירות 🙂 )